donderdag 4 december 2014

Woedende Telenet-klanten willen als groep op zoek naar andere isp

Boze consumenten hebben zich weeral eens verenigd en reageren op een aangekondigde prijsverhoging in dit geval van Telenet. De consument pikt het niet langer en gaat zelf op zoek, zij het in groep, naar betere voorwaarden voor hun diensten en producten. De consument wil 'self controlled' zijn.

Op tweakers.net, iklaatmenietpluimen.be en op Facebook kan je het hele relaas lezen en neem het van mij aan dat dit soort berichten zich razend snel verspreiden. De consument vergelijkt op het internet en praat erover op de sociale media. Er ontstaan groepen van gelijkgestemden die reageren en communiceren.

De reactie van (bron Tweakers) Telenet was dat het geen plannen heeft om de prijsverhogingen terug te draaien. Vreemde reactie lijkt me, of juist begrijpelijk van een van de marktlijders in Belgiƫ?
Maar is dit wel verstandig?  Wat zou er gebeuren denk je als er morgen een beter en vooral goedkoper alternatief op de Belgische markt  zou verschijnen? Technologie gaat er ondermeer voor zorgen dat we straks niet langer afhankelijk zijn van GSM masten en glasvezelkabels voor het ontvangen van signalen.

Hoe zit dit met jouw bedrijf, jouw producten of jouw diensten? Zijn jouw klanten tevreden over de prijs en kwaliteit? Komt er (bedreigende) technologie op je af? Hoe ben je dit te weten gekomen? Wat als straks jouw klanten zich verenigen en als groep naar een nieuwe leverancier gaan zoeken? 

Uitzichtloze situatie zal je zeggen, maar is dit wel zo? Het antwoord ligt in het "klantgericht" denken. Dit kan je alleen maar als je weet wat de klant wil. Ga de conversatie aan en verander je bedrijf naar hun verwachtingen. Wees steeds alert en reageer op veranderingen in de markt. Bestudeer technologie.