woensdag 5 november 2014

20.587 commerciële medewerkers geraken niet ingevuld in Vlaanderen!

Meer dan 20.000 commerciële jobs geraken niet ingevuld in Vlaanderen. Hoe kan dit?

Elke verkoper zal hier ongetwijfeld wel een mening over hebben en heel vaak is deze zeer tegenstrijdig met de visie van de werkgever.

Verkopen was vroeger heel gemakkelijk en de vrijheid eens zo leuk! Als je maar lang genoeg bleef aandringen bij je klanten boekte je al snel wat successen. De concurrentie deed net hetzelfde en de kunst was ze steeds voor te blijven. Iedereen die een vlugge babbel had was in die tijd al snel een verkoper.

Vandaag ligt dit anders. De aankoopprocessen zijn verschoven naar het internet. De consument (ook B2B) is reeds goed geïnformeerd en neemt beslissingen zonder dat er een verkoper aan te pas komt. 
Sterker nog, hij is overbodig geworden of soms ongewenst! De traditionele business modellen worden in vraag gesteld. Technologie is "commodity" aan het worden. De mens krijgt straks alleen maar een emotionele waarde in de relatie met de consument. 

Moet de job description niet herschreven worden? Iedereen in het bedrijf wordt marketeer en verkoper. 

Vraag: Heb je al eens een "Apple" verkoper zien rondrijden in een strak pak met een glinsterende BMW 3-reeks?